usahawan arnab : “CROSSING BIRTH”...BERPOTENSI BESAR




 



“Crossing Birth” atau biak baka merupakan istilah yang agak janggal di kalangan kita terutama generasi terdahulu. Namun, memiliki pengajian di peringkat ijazah sarjana muda dalam bidang statistik tidak menghalang beliau untuk berkecimpung dalam bidang “crossing birth” ini. Memfokuskan kepada ternakan arnab, beliau telah mula mengusahakan projek ternakan arnab ini pada tahun 2004 secara kecil-kecilan dan terus diusahakan secara insentif setelah mendapat kerjasama daripada Pejabat Haiwan Slim River. Beliau yang dimaksudkan adalah Encik Rosni bin Mohamad Salleh. Seterusnya beliau dapat melebarkan sayap projek dengan mengikat kontrak secara kerjasama dengan Weng Seng Trading yang terletak di kampong Kuala Bikam,Sungkai Perak.
Berbekalkan ilmu yang ada disertakan dengan sokongan padu oleh isteri dan anak-anak, beliau telah berjaya menarik minat segelintir golongan belia untuk menceburi bidang ini.
“Sebelum ini saya memang berminat untuk membela arnab tapi saya tidak ada pengalaman dan modal. Namun setelah mendapat sokongan dan dorongan daripada Encik Rosni,saya telah berjaya memiliki 8 induk dan 3 baka sekarang,” kata Nayan Bin Awang salah seorang peserta yang turut menceburi bidang ternakan arnab secara biak baka ini.
Encik Rosni juga tidak lokek dalam memberikan khidmat nasihat kepada individu yang berminat terutamanya golongan belia dari gugusan Felda Besout ini.
Selain memasarkan arnab-arnab kepada yang berminat untuk membeli, beliau turut membeli kembali produk arnab yang berumur antara 18-25 hari dengan harga RM8.00/ekor (jaminan 2 tahun)
Kini Encik Rosni memiliki lebih kurang 120 induk dan 10 baka yang ditempatkan khas di belakang rumah beliau sendiri. Kepada sesiapa yang berminat untuk mendapatkan khidmat nasihat mahupun membeli arnab dengan baka yang terjamin mutu pemakanannya, boleh menghubungi Encik Rosni Salleh di talian 013-5249589 ataupun hadir sendiri ke kediaman beliau yang beralamat No 4B Pusat Niaga Besout Felda Gunung Besout 2/3, 35600 Sungkai, Perak.

0 komen:

Post a Comment